Kuldaharský průsmyk
Po „vylodění“ pokecáte s Osvaldem (nic jiného vám ani nezbude) a začnou se dít věci: objeví se šmejd a začne být drzý. Zjistěte vše, co vám bude ochoten prozradit, a v případě, že nemáte diplomatické skilly na výši, po jeho odchodu se budete muset vypořádat s několika nudnými nemrtvými. Těch je ostatně plná lokace. Docela se hodí nějaké zbraně s bonusy proti nemrtvým (třeba Lucernské ladivo), jde to rychleji. Až vyčistíte lokaci, vlezte do (zamčené) věže a pořádně si pokecejte s Jermsym a Nathanielem – odměnou vám budiž záplava informací, nutnost najít jistého Gerbaše, otevřená brána na hřbitov a informace o duchovi matky Egenie. Nezapomeňte je oba obrat! U Nathaniela můžete i obchodovat.
Ducha zatím neuvidíte, tak se vydejte na hřbitov. Zlikvidujte všechny nemrtváky a projděte si hřbitov. Zapamatujte si hlavně hrob starého Kolši, cestovatele a farmáře – URČITĚ se k němu ještě vrátíte! Hrob je v dolní řadě hrobů. Vejděte dovnitř a udělejte pořádek se záplavou hnusáků z Legie chiméry v čele se starým znám hnusem, který vás obtěžoval hned po přistání. Nic těžkého, Hiepherus je šunka a jeho poskoci taky. Proberte zbytky (o tom, že jste zlikvidovali nemrtvé v kuldaharském průsmyku, se dozvíte z dialogového okna) a vyberte Banovu schránku (je možné, že pokud máte v družině Banova kněze, dostane se vám nějaké další informace či nějakého předmětu) Hlavně si pročtěte v Hiepherusově deníku – VELMI zajímavé jsou pasáže o hledání nějakého meče … :)
Vylezte ze smrduté hrobky na nyní již poklidný hřbitov (a máte-li v družině Ilmaterova bratra v utrpení – kněz – můžete znovu posvětit jeho sochu na S hřbitova) a vraťte se do hlásky k Jermsymu nahlásit splnění úkolu. Zlepší si své mínění o vás a obdaruje vás nějakými (celkem nudnými) věcmi. Po cestě (je-li tma) pokecejte ve vypáleném stavení s duchem matky Egenie o tom, jak jde život (ehm … no nic, no … nejapný fór … :)) a vyptejte se na všechno možné. Slibte jí, že zjistíte, co se s Isairem a Madae stalo po její smrti, a jelikož vás v průsmyku už nic inspirativního nepotká, vydejte se do Kuldaharu (pravým okrajem mapy).